PENGENALAN
Wacana merupakan sebuah
kesatuan yang melebihi batas-batas ayat. Dalam bidang karya dan penulisan
wacana dianggap dapat memenuhi sesebuah ciri penulisan yang utuh dan lengkap.
Dalam wacana juga terkandung koherensi dan kohesi di samping mempunyai penanda-penanda
wacana tertentu yang menjadi asas kepada penghasilan sesebuah wacana. Tegasnya,
wacana menentukan kelangsungan sesebuah penulisan menjadi lebih baik dan
bermutu.
PENANDA WACANA DAN
FUNGSINYA
Penanda wacana ialah perkataan atau
rangkaian perkataan yang berfungsi untuk
menghubungkan sesuatu idea, hujah, dan pandangan seseorang semasa menulis atau berucap dan ia amat
penting dalam sesuatu teks kerana
penanda wacana dapat mewujudkan pertautan serta kesinambungan antara sebahagian
teks dengan yang lain sehingga terbentuk kesatuan. Dalam lain perkataan,
penanda wacana ini digunakan untuk:
i)
menyambung ayat dengan ayat;
ii)
menghubungkan perenggan dengan perenggan yang lain; dan
iii) melahirkan
ayat-ayat dan perenggan yang berkesinambungan, gramatis dan bermakna.
Raminah Hj Sabran (1985), melalui
bukunya "Kajian Bahasa untuk Pelatih Maktab Perguruan" telah
membincangkan tentang fungsi penanda wacana dengan meluas sebagai panduan
kepada bakal-bakal guru yang akan mendidik anak bangsa seluruh negara. Nik
Safiah Karim (2009), di dalam "Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga" ada
menyebut tentang fungsi penanda wacana ini. Pendapat beliau turut dikongsi
bersama oleh Samsu Yaakob (2009), di dalam bukunya yang berjudul "Senarai
Semak Sistem Ejaan" dan "Tatabahasa Bahasa Melayu". Menurut mereka ini, dalam bahasa Melayu,
terdapat lima jenis utama penandaan
wacana seperti:
i)
Penanda Penghubung;
ii)
Penanda rujukan;
iii)
Penanda penggantian;
iv)
Penanda leksikal; dan
v)
Penanda elipsis atau pengguguran.
Bagi meningkatkan mutu penulisan
dalam kalangan pelajar, mereka seharusnya tahu menggunakan wacana yang sesuai
dan pelajar juga perlulah tahu akan fungsi wacana yang digunakan. Terdapat
empat fungsi utama dalam penanda wacana iaitu:
a).
Penghubung tambahan;
b).
Penghubung tentangan atau sebaliknya;
c).
Penghubung musabab atau sebab; dan
d).
Penghubung tempoh masa atau ketika.
Menunjukkan maksud
penghubung tambahan.
Menurut Kamus
Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga, penghubung tambahan merupakan penghubung yang memberikan
maklumat tambahan kepada sesuatu perkara yang telah diperkatakan
sebelumnya. Antara penanda wacana yang
terdapat dalam jenis ini ialah seperti dan, lalu, malahan, tambahan pula,
lebih-lebih lagi, di samping itu dan lain-lain lagi. Contoh ayat yang boleh
dibina adalah seperti:
a). Tugas sebagai seorang guru di kawasan
pedalaman benar-benar mencabar dan memberi pengalaman baharu kepadanya
kerana sebelum ini dia merupakan seorang
anak orang berada yang tinggal di bandar besar. Malahan, dia juga berpeluang
beramah-mesra dengan penduduk-penduduk termasuklah petani dan penternak dalam
mengenali mereka dengan lebih rapat lagi.
b). Pendidik haruslah berusaha membimbing
pelajarnya melakukan pelbagai aktiviti kokurikulum secara teori mahupun
praktikal. Di samping itu, isi pelajaran yang hendak disampaikan mestilah
menarik minat pelajar.
Menunjukkan maksud sebaliknya atau penghubung
tentangan.
Menurut Nik Safiah
Karim (2009), penghubung tentangan ialah penghubung yang menunjukkan
pertentangan maklumat antara suatu yang baru diperkatakan dengan yang
sebelumnya dalam wacana yang sama. Antara penanda wacana yang sering dan boleh
digunakan oleh pelajar dalam menulis
karangan ialah seperti tetapi, sebaliknya, namun, namun begitu, walau
bagaimanapun dan lain-lain lagi. Contoh ayat yang menggunakan wacana ini adalah
seperti berikut:
a). Kassim telah lama berpindah ke
Semenanjung. Namun hati kecilnya masih teringat akan negeri di bawah bayu itu.
b). Ani dan Razak adalah anak angkat Pak
Hamid yang dipelihara sejak kecil lagi. Walau bagaimanapun, mereka berdua
menganggap Pak Hamid seperti bapa kandung mereka sendiri.
Menunjukkan maksud sebab atau penghubung musabab.
Pelajar juga boleh
menggunakan wacana yang sesuai bagi menunjukkan sebab berlakunya sesuatu
perkara atau peristiwa. Apabila penanda wacana ini digunakan, jalan cerita akan
menjadi lebih gramatis dan menarik dan menunjukkan kematangan pelajar dalam
memilih kata-kata yang sesuai dalam penulisan. Antara penanda wacana menunjukkan sebab ini ialah seperti kerana,
oleh sebab itu, oleh itu, oleh hal demikian, dengan itu, maka itu dan lain-lain
lagi. Pendapat di atas telah disokong oleh Siti Hajar binti Abd Aziz dalam
bukunya "Bahasa Melayu II terbitan Oxford Fajar" (2009). Contoh ayat
yang dapat ditunjukkan dalam bahagian ini adalah seperti di bawah:
a). Kejadian pecah rumah sering berlaku di
kawasan taman perumahan di pinggir bandar. Sikap penduduk yang tidak memberikan
kerjasama dan tidak mempunyai semangat kejiranan menjadikan masalah ini sukar
dibendung. Oleh hal demikian, pihak berkuasa telah mengarahkan ahli Rukun
Tetangga menjalankan kerja-kerja rondaan dengan lebih kerap.
b). Keadaan hidup keluarganya amat daif.
Maka itu dia terpaksa bekerja lebih keras untuk membawa keluarganya keluar
daripada kepompong kemiskinan.
Menunjukkan maksud ketika atau penghubung tempoh.
Mengikut Raihana
Hamdan, Aina Rosli, Amin Nur Aiman dan Salina Hussin (2007), dalam buku Bahasa
Melayu UPSR Teks dan Rujukan Lengkap turut mengatakan bahawa fungsi wacana
adalah merujuk kepada maksud ketika atau penghubung tempoh iaitu penghubung
yang menunjukkan urutan masa atau siri berlakunya sesuatu peristiwa atau
kejadian. Antara penanda wacana yang terdapat di dalam jenis ini ialah seperti
pertama, seterusnya, kemudian, selanjutnya, selepas itu, maka dan akhir. Antara
contoh ayat yang dapat dibina dalam wacana jenis ini ialah seperti:
a). Pertama, ibu saya sakit. Kedua, kereta
saya rosak dan ketiga, hujan lebat ketika itu. Itulah antara sebab-sebab saya
tidak dapat hadir mesyuarat petang semalam.
b) Sebaik sahaja rombongan kami tiba di
Lapangan Terbang Antarabangsa Sepang, kami dibawa ke balai menunggu. Sejurus
selepas itu, kami diberi taklimat ringkas oleh ketua rombongan. Semua ahli
rombongan mendengar penerangan yang disampaikan dengan penuh minat. Selepas
itu, kami diarahkan membawa bagasi ke tempat pemeriksaan.
Selain daripada yang telah
dinyatakan di atas, penanda wacana yang terdapat dalam bahasa Melayu ialah
seperti penanda permulaan karangan, penanda memulakan isi baharu, penanda
huraian isi karangan, penanda memberi contoh, penanda menutup isi, penanda
menulis dua huraian dalam satu ayat, penanda memulakan perenggan penutup,
penanda menerangkan huraian atau pendapat yang berbeza dan penanda memulakan
atau memasukkan peribahasa.
Setelah diteliti kesemua fungsi
wacana yang telah dinyatakan di atas, jelaslah kepada kita bahawa fungsi-fungsi
wacana ini sebenarkan mempunyai makna yang berbeza antara satu wacana dengan
wacana yang lain mengikut kategori yang telah ditetapkan.
CONTOH KAJIAN ANALISIS WACANA
1.0
PENGENALAN
Wacana ialah
unit tertinggi bahasa yang melampaui ayat dan kajian tentang unit tersebut.
Secara umumnya, wacana dapat dikaitkan dengan tiga kategori besar, iaitu
melampaui ayat, penggunaan bahasa, dan juga amalan sosial yang meliputi bukan
linguistik dna bukan tentu bahasa. Terdapat tujuh ciri dalam wacana, iaitu
tautan, runtutan, tujuan, penerimaan, maklumat, keadaan, dan interteks.
Sesebuah wacana yang baik akan memenuhi ciri-ciri wacana tersebut.
Menurut Mohd Rashid Md Idris et al. dalam
bukunya, Analisis Wacana (2012:104), analisis wacana merujuk kepada usaha
mengkaji organisasi bahasa yang melampaui peringkat ayat dan klausa. Sanat Md
Nasir (2002) pula menyatakan bahawa wacana merujuk kepada teks, iaitu unit
bahasa yang melebihi unit teks. Unit teks boleh terdiri sebagai satu ayat yang
baik secara fonik, mahupun grafik.
Kajian
wacana ialah sebuah bidang kajian yang mempunyai sejarah yang panjang, iaitu
bermula dengan peradaban keagamaan yang mengkaji kitab agama seperti teks Veda
sejak 1200-1000 S.M. Mohd Rashid (2004: 31) menyatakan bahawa sesuatu ayat yang
diujarkan baik dalam bentuk lisan atau tulisan adalah berfungsi sebagai satu
unsur dalam kesatuan yang dilahirkan oleh jalinan ayat yang menyampaikan
maklumat tentang sesuatu topik.
2.0
LATAR
BELAKANG KAJIAN
Dalam bidang
analisis wacana, Sanat Md. Nasir dan Sato Hirobumi adalah antara tokoh bahasa
yang menyerlah dalam aspek ini. Kedua-dua tokoh ini mengemukakan pendapat yang
berbeza dalam analisis wacana. Sanat Md. Nasir menggunakan teori Atqakum, konsep
tautan, dan konsep tema dalam menganalisis sesebuah wacana. Manakala, Sato
Hirobumi pula mengemukakan konsep runtutan dan konsep struktur maklumat yang
terdiri daripada maklumat baru dan maklumat lama.
Dalam
kajian ini, model yang dipilih ialah model Sato Hirobumi. Menurut Mohd Rashid
Idris (2004:11), runtutan merupakan pengantara gagasan idea. Gagasan idea ialah
cara sesuatu idea atau fikiran dijalinkan dalam sesebuah cerita atau peristiwa
untuk membentuk teks. Cerita dan peristiwa ini merupakan idea-idea yang memberi
makna kepada pembaca. Makna pula disampaikan oleh penulis kepada pembaca. Hal
ini menunjukkan bahawa penulis dan pembaca mempunyai perkaitan yang sangat
jelas dalam konsep runtutan. Terdapat empat peringkat dalam runtutan, iaitu
tahap tujuan, tahap penerimaan, tahap maklumat, dan tahap keadaan.
Tajuk
kajian ini ialah ‘Analisis Struktur Maklumat Berdasarkan Lagu “Untukmu Ibu”
oleh Exist’. Berikut merupakan synopsis bagi lagu tersebut.
Lagu ini
menceritakan kasih seorang anak terhadap ibunya. Ibunya telah meninggal dunia.
Dia terkenangkan peristiwa dan kenangan lalu bersama ibunya. Semenjak ketiadaan
ibunya, dia berasa kehilangan dan kesepian. Dia juga tidak mempunyai tempat
untuk meluah perasaan dan sangat merindui ibunya. Hidupnya selepas ketiadaan
ibunya seperti tidak bermakna lagi. Melalui lagu ini, seorang anak itu hanya
mampu berdoa agar ibunya ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman dan
diampunkan semua dosa-dosanya. Dia juga berharap agar ibunya dapat mengampunkan
dosanya semenjak kecil sehingga sekarang.
|
3.0
OBJEKTIF
KAJIAN
Kajian ini
dilakukan untuk mencapai objektif-objektif yang berikut:
i.
Mengenal pasti fungsi
struktur maklumat dalam lagu.
ii.
Menganalisis aspek struktur
maklumat dalam lagu “Untukmu Ibu”.
4.0
PERSOALAN
KAJIAN
Berikut
merupakan persoalan kajian dalam kajian ini:
i. Adakah aspek struktur
maklumat berfungsi dalam lagu ‘Untukmu Ibu’.
ii. Adakah lagu “Untukmu
Ibu” menggunakan aspek struktur maklumat dalam lirik lagu tersebut.
5.0
BATASAN
KAJIAN
Dalam kajian ini
kami skopkan kepada beberapa elemen sahaja yang menjadi fokus tumpuan. Kajian
kami cuma terbatas kepada kajian berkaitan lirik lagu “Untukmu Ibu” nyanyian
kumpulan Exist. Oleh itu, unsur-unsur yang kami terapkan dalam kajian ini
adalah mengenal pasti fungsi struktur maklumat dan
menganalisis aspek struktur maklumat dalam lagu “Untukmu Ibu”. Lebih jelas lagi
bahawa dalam kajian, kami memberi penekanan kepada kajian maklumat yang
terdapat dalam lirik lagu tersebut, sama ada maklumat itu lama mahupun baru.
Antara kaedah kajian maklumat lama dalam lirik yang kami gunakan ialah kaedah
perujukan, kaedah perulangan seluruh, kaedah perulangan sebahagian, kaedah
penggantian, kaedah penghilangan atau elipsis, kaedah leksikal dan kaedah
prafrasa. Seterusnya, maklumat baru pula dengan melibatkan maklumat baru
tambahan, kontrastif, pemberitahuan neutral dan fokus.
6.0
METODOLOGI
KAJIAN
Antara kaedah yang kami gunakan dalam kajian ini ialah kaedah
kepustakaan, iaitu usaha penyelidikan atas pencarian maklumat dengan merujuk
bahan-bahan di perpustakaan, sama ada merujuk buku, jurnal, dan sebagainya
sebagai sumber maklumat.
7.0
DAPATAN
KAJIAN
Terdapat dua
bentuk struktur maklumat dalam model Sato Hirobumi, iaitu struktur maklumat
lama dan struktur maklumat baru.
8.1
Maklumat
Lama
Maklumat lama merupakan maklumat yang sedia ada
dalam diri penerima mesej. Maklumat atau pengetahuan sedia ada ini akan
terangsang apabila penerima membaca atau mendengar mesej yang disampaikan. Oleh
sebab itu, maklumat ini dikenali sebagai maklumat lama kerana sudah ada dalam
otak penerima. Sato Hirobumi telah membahagikan maklumat ini kepada tujuh,
iaitu melalui kaedah perujukan, kaedah penggantian, kaedah pengulangan, kaedah
pengulangan sebahagian, kaedah penghilangan , kaedah leksikel dan prafrasa.
8.1.1
Kaedah
Perujukan
Kaedah perujukan
ialah menggunakan kata ganti nama diri orang dan kata ganti nama tunjuk untuk
menghasilkan perkaitan antara bahagian dalam wacana. Merujuk hal yang secara
langsung dirujuk melalui teks dan dikenalpasti melalui penggunaan kata ganti. Kaedah perujukan dalam lirik lagu
ni berlaku pada ayat :
A.1 Oh! Ibu.
A.2 Kau disiram bayu pagi.
Dalam ayat A.1,
FN “Ibu” mengalami perubahan secara perujukan kata ganti nama “kau”
A.11 Ku
buktikannya kepadamu.
A.12 Ibu tersayang.
Dalam ayat A.11,
FN “mu” mengalami perubahan secara perujukan kata ganti nama “ibu”.
A.16 Tuhan Yang Esa.
A.19 Di antara
kekasih kekasihmu.
Dalam ayat A.16,
FN “Tuhan” mengalami perubahan secara perujukan kata ganti nama “mu”
A.17 Ampuni dosa
ibu.
A.18 Tempatkan mereka.
Dalam ayat A.17,
FN “ibu” mengalami perubahan secara perujukan kata ganti nama “mereka”
A.20 Oh! Ibu.
A.21 Kau kasih sejati.
Dalam ayat A.20,
FN “Ibu” mengalami perubahan secara perujukan kata ganti nama “kau”
A.43 Oh ibu
A.44 Damailah engkau disana.
Dalam ayat A.43,
FN “Ibu” mengalami perubahan secara perujukan kata ganti nama “engkau”
8.1.2
Kaedah
Perulangan Seluruh
Dari perpektif
nahunannya, kaedah perulangan membawa makna perulangan yang berlaku pada
unsur-unsur dalam wacana tanpa menimbulkan sebarang perubahan pada kategorinya.
Contoh kaedah perulangan seluruh bagi lagu “Untukmu Ibu” ialah :
A.1 Oh! Ibu.
A.20 Oh! Ibu.
A.34 Oh! Ibu.
A.43 Oh! Ibu.
A.1 “Oh! Ibu” diulang sepenuhnya tanpa
mengalami sebarang perubahan dalam A.20, A.34 dan A.43. Terdapat banyak contoh
lain bagi kaedah perulangan sepenuhnya dalam lirik lagu “Untukmu Ibu” iaitu :
A.16 Tuhan Yang Esa .
A.30 Tuhan Yang Esa.
A.17 Ampuni dosa ibu.
A.31 Ampuni dosa ibu.
A.18 Tempatkan mereka.
A.32 Tempatkan mereka.
A.19 Di antara kekasih kekasihmu.
A.33 Di antara kekasih kekasihmu.
A.21 Kau kasih sejati.
A.35 Kau kasih sejati.
A.22 Kutaburkan doa.
A.36 Kutaburkan doa.
A.23 Untukmu ibu.
A.37 Untukmu ibu.
A.24 Ampunilah dosaku.
A.38 Ampunilah dosaku.
A.25 Sejak ku dilahirkan.
A.39 Sejak ku dilahirkan.
A.26 Hingga akhir hayatmu.
A.40 Hingga akhir hayatmu.
A.41 Ibu.
A.47 Ibu.
8.1.3
Kaedah
Perulangan Sebahagian
Merujuk
perubahan kategori yang berlaku pada rangkai kata yang mengulang.
A.4 Dan kesepian.
A.5 Dan aku.
Dalam ayat A.5 hanya mengalami perulangan sebahagian
seperti A.4 iaitu “dan” sahaja.
A.36 Kutaburkan doa.
A.45Ku taburi doa mewangi.
Dalam ayat A.45 hanya mengalami perulangan sebahagian
seperti A.36 iaitu “ku” sahaja
A.14 Ku tatapi potret mu berulang kali.
A.15 Kurenungkan kalimah yang diberi.
Dalam ayat A.15 hanya mengalami perulangan sebahagian
seperti A.14 iaitu “ku” sahaja
A.34 Oh! Ibu
A.41 ibu
Dalam ayat A.41 hanya mengalami perulangan sebahagian
seperti A.34 iaitu “ibu” sahaja
A.11 Kubuktikannya kepadamu
A.13 Kucurahkan rasa hati
Dalam ayat A.13 hanya mengalami perulangan sebahagian
seperti A.11 iaitu “ku” sahaja.
8.1.4
Kaedah
Penggantian
Merujuk kepada
sesuatu unsur yang disebut, kemudian digantikan dalam bentuk baharu secara
semantik ataupun nahuan. Contoh penggunaan kaedah penggantian dalam lirik lagu
ini adalah :
A.11
Kubuktikannya kepadamu.
A.12 Ibu tersayang.
Dalam ayat A.11
“kepadamu” telah menggantikan frasa nama “ibu” dalam A.12.
A.16 Tuhan Yang Esa
A.19 Di antara
kekasih kekasihmu.
Dalam ayat A.16
“Tuhan” telah menggantikan frasa nama “Mu” dalam A.19.
A.31 Ampuni dosa
ibu.
A.32 Tempatkan mereka.
Dalam ayat A.31
“ibu” telah menggantikan frasa nama “mereka” dalam A.32.
A.45 Ku taburi doa mewangi.
A.46 Hadiah dari
anakmu.
Dalam ayat A.45
“ku” telah menggantikan frasa nama “anakmu” dalam A.46.
8.1.5
Kaedah
Penghilangan (elipsis)
Kaedah
penghilangan didefinisikan sebagai berlakunya penghilangan penyampaian atau
amanat penulis. Kaedah ini tidak digunakan dalam lirik lagu yang dianalisis.
8.1.6
Kaedah
Leksikal
Merujuk kepada
pertalian ayat antara perkataan dengan wacana secara semantik. Contoh kaedah
leksikal yang diterapkan dalam lagu ini adalah :
A.2 Kau disiram bayu pagi.
A.6 Bagai purnama gerhana.
A.7 Di ibarat lautan kering
Dalam A.2, A.6
dan A.7 termasuk dalam kategori alam semulajadi.
8.1.7
Kaedah
Prafrasa
Dapat difahami
bahawa kaedah prafrasa merujuk kepada pernyataan idea yang sama tetapi secara
pengolahannya berbeza. Contoh kaedah prafrasa dalam lirik lagu “Untukmu Ibu”
adalah :
A.3 Kehilangan
terasa kini.
A.4 Dan
kesepian.
Berdasarkan
contoh diatas, ayat A.3 dan A.4 mempunyai makna yang sama iaitu kesunyian.
A.25 Sejak ku
dilahirkan.
A.26 Hingga
akhir hayatmu.
Berdasarkan
contoh diatas, ayat A.25 dan A.26 mempunyai makna yang sama iaitu sepanjang hayat.
A.42 Kini aku
hilang tempat mengadu.
A.44 Damailah
engkau disana.
Berdasarkan contoh
diatas, ayat A.42 dan A.44 mempunyai makna yang sama iaitu ibunya telah
meninggal.
8.1.8
Analisis
Kuantitatif
Analisis secara kuantitatif turut dilakukan iaitu
mengandungi struktur maklumat yang terdiri daripad maklumat lama dan maklumat
baru yang disertakan dengan peratusan dan kekerapan tertinggi.
Penanda Maklumat
Lama
|
Ayat-ayat Yang Terlibat
|
Kekerapan Yang
Digunakan
|
Peratusan
(%)
|
Perujukan
|
A.1,A.2,A.11,A.12,A.16,A.19,A17,A.18,A.20,A.21,A.43,A.44
|
12
|
25
|
Pengulangan
sepenuhnya
|
A.1, A.20, A.43,
A.34, A.16, A.30, A.17, A.31, A,18, A.32, A.19, A.33, A.21, A.35, A.22, A.36,
A.23, A.37, A.24, A.38, A.25, A.39, A.26, A.40, A.41, A.47
|
26
|
55
|
Pengulangan
sebahagian
|
A.4, A.5, A.36, A.45,
A.14, A.15, A.34, A.41, A.11, A.13
|
10
|
21
|
Penggantian
|
A.11, A.12, A.16,
A.19, A.31, A.32, A.45, A.46
|
8
|
17
|
Leksikal
|
A.2, A.6, A.7
|
3
|
6
|
Prafrasa
|
A.3, A.4, A.25, A.26,
A.42, A.44
|
6
|
12
|
Berdasarkan dapatan kajian, kaedah perulangan paling
banyak digunakan oleh penulis lirik ini iaitu sebanyak 55 % yang melibatkan 26
daripada 47 ayat pertama yang dikaji.
Kaedah leksikal pula menduduki
penggunaan kaedah terendah dalam cerpen ini, iaitu sebanyak tiga ayat sahaja
yang terlibat dengan enam peratus digunakan. Hal ini menggambarkan bahawa
penggunaan kaedah leksikal yang terlalu kerap menyebabkan pemahaman pembaca
terjejas, terutamanya kepada individu yang mempunyai pengetahuan bahasa yang
rendah.
Teks Analisis
A.1 Oh! Ibu
|
A.18 Tempatkan mereka
|
A.35 Kau kasih sejati
|
A.2 Kau disiram bayu
pagi
|
A.19 Di antara
kekasih kekasihmu
|
A.36 Kutaburkan doa
|
A.3 Kehilangan terasa
kini
|
A.20 Oh! Ibu
|
A.37 Untukmu ibu
|
A.4 Dan kesepian
|
A.21 Kau kasih sejati
|
A.38 Ampunilah dosaku
|
A.5 Dan aku
|
A.22 Kutaburkan doa
|
A.39 Sejak ku
dilahirkan
|
A.6 Bagai purnama
gerhana
|
A.23 Untukmu ibu
|
A.40 Hingga akhir
hayatmu
|
A.7 Di ibarat lautan
kering
|
A.24 Ampunilah dosaku
|
A.41 Ibu
|
A.8 Tiada tempat ku
layarkan
|
A.25 Sejak ku dilahirkan
|
A.42 Kini aku hilang
tempat mengadu
|
A.9 Hasratku ini
|
A.26 Hingga akhir
hayatmu
|
A.43 Oh ibu
|
A.10 Masih belum
sempat
|
A.27 Di saat ini
|
A.44 Damailah engkau
disana
|
A.11 Ku buktikannya
kepadamu
|
A.28 Kuteruskan hidup
|
A.45 Ku taburi doa
mewangi
|
A.12 Ibu tersayang
|
A.29 Tanpa bersamamu
ibu
|
A.46 Hadiah dari
anakmu
|
A.13 Kucurahkan rasa
hati
|
A.30 Tuhan Yang
Esa
|
A.47 Ibu
|
A.14 Ku tatapi potret
mu berulang kali
|
A.31 Ampuni dosa ibu
|
|
A.15 Kurenungkan
kalimah yang diberi
|
A.32 Tempatkan mereka
|
|
A.16 Tuhan Yang
Esa
|
A.33 Di antara
kekasih kekasihmu
|
|
A.17 Ampuni dosa ibu
|
A.34 Oh! Ibu
|
8.2
Maklumat
Baru
Crystal mendefinisikan maklumat baru menggunakan
konsep tambahan (Mohd Rashid Md Idris, 2004:19). Konsep tambahan merujuk kepada
maklumat baru yang ditambah itu sepatutnya dibatasi kepada pola ayat yang
memperlihatkan suatu susunan maklumat apabila judul dan cerita masing-masing
bersesuaian dengan maklumat lama dan maklumat baru kerana bahasa dapat
menyediakan pelbagai pola susunan maklumat secara teoretis.
Menurut Browne dan Yule pula, penyampai maklumat
akan menentukan suatu unsur yang berbentuk ayat sebagai titik permulaan
perbicaraan dan unsur itu tentunya berfungsi sebagai judul ayat (Mohd Rashid
Md. Idris, 2004:19). Suatu komunikasi yang afektif dikatakan berlaku apabila
judul dan cerita saling bersesuaian antara maklumat lama dengan maklumat baru.
Hal ini disebabkan dalam susunan yang demikian penerima maklumat dengan mudah
memperoleh maklumat yang belum ada dalam kesedarannya kerana wujud arah aliran
maklumat yang selari.
Menurut Sato Hirobumi (1997) dalam buku Mohd Rashid
Md Idris, komunikasi berbahasa sering memperlihatkan hala perbicaraannya dalam
satuan logik, iaitu judul dan cerita. Sekiranya judul dinyatakan dalam bentuk
lahir ayat, penyampaian maklumat dijalankan berdasarkan maklumat yang
terkandung dalam judul tersebut.
Sato Hirobumi membahagikan maklumat baru kepada
empat jenis berdasarkan susunan logikal judul dan cerita dalam bentuk lahirnya
(Mohd Rashid Md Idris, 2004:20). Antara jenis maklumat baru ialah Maklumat Baru
Tambahan (MBT), Maklumat Baru Kontrastif (MBK), Maklumat Baru Pemberitaan
Neutral (MBN), dan Maklumat Baru Fokus (MBF). Dalam lagu yang dikaji oleh
pengkaji, keempat-empat jenis maklumat baru dapat dikesan oleh pengkaji.
8.2.1
Maklumat
Baru Tambahan (MBT)
Maklumat baru tambahan merujuk kepada maklumat baru
yang ditambah berdasarkan maklumat lama yang muncul di titik permulaan
perbicaraan ayat. Contohnya adalah seperti berikut:
Contoh 1
Maklumat lama : Maklumat Baru Tambahan
Judul
: Cerita
A.11 Ku buktikannya kepadamu.
A.13 Ku curahkan rasa hati.
Kata ganti nama orang pertama “Ku” dalam A11 dan A13
merupakan maklumat lama. Manakala “buktikannya kepadamu” dan “ curahkan rasa
hati” merupakan frasa kerja yang berperanan sebagai maklumat tambahan yang
bersesuaian dengan peranannya sebagai cerita dalam ayat. Frasa kerja (FK)
tersebut berkait secara langsung dengan judul, maka ia dianggap MBT.
Contoh 2
Maklumat lama : Maklumat Baru Tambahan
Judul
: Cerita
A.2 Kau disiram bayu pagi
A.21
Kau kasih sejati
“Kau” dalam A.2 dan A.21 iaitu kata ganti nama orang
kedua merupakan maklumat lama. Manakala frasa kerja “disiram bayu pagi” dan
frasa adjektif “kasih sejati” berperanan sebagai maklumat tambahan yang bersesuaian
dengan peranannya sebagai cerita dalam ayat. Frasa kerja (FK) dan frasa
adjektif (FA) tersebut berkait secara langsung dengan judul, maka ia dianggap
MBT.
8.2.2
Maklumat
Baru Kontrastif
Maklumat baru kontrastif pula merujuk kepada dua
atau lebih klausa yang berbeza dari segi semantik.
Contoh 1
Maklumat lama : Maklumat Baru Kontrastif
Judul : Cerita
A.1 Oh Ibu :- kau disiram bayu pagi (k.1)
- kehilangan terasa kini (k.2)
-dan kesepian (k.3)
A.1 mengandungi tiga klausa, iaitu frasa nama “kau
disiram bayu pagi”, frasa kerja “ kehilangan terasa kini” dan frasa kerja “dan
kesepian”. Klausa-klausa tersebut tergolong dalam kategori maklumat baru
kontrastif kerana struktur maklumat yang terkandung dalam klausa-klausa
tersebut adalah berlainan daripada aspek semantiknya. Oleh itu, A.1 mengandungi
3 unit klausa atau 3 unit struktur maklumat. Ciri kepelbagaian struktur
maklumat ini menjadi penanda atau alamat kepada maklumat baru kontrastif.
8.2.3
Maklumat
Baru Pemberitaan Neutral
Seterusnya, maklumat baru pemberitaan Neutral
merujuk kepada susunan maklumat lama yang tidak mengandungi sebarang maklumat
lama yang disediakan dalam praanggapan.
Contoh 1
Maklumat Baru : Maklumat Baru Pemberitaan Neutral
Judul : Cerita
A.5 Dan aku - bagai purnama gerhana (k.1)
- di ibarat lautan kering (k.2)
- tiada tempat ku layarkan (k.3)
Dalam A.5, terdapat tiga klausa yang berbeza
maknanya atau dari segi semantik iaitu, “bagai purnama gerhana (k.1)”, “di ibarat lautan kering (k.2)”, dan
“ tiada tempat ku layarkan (k.3). Ketiga-tiga klausa tersebut berperanan sebagai cerita kepada judul.
Kehadiran klausa-klausa yang berbeza semantik inilah yang menjadi penanda
kepada maklumat baru pemberitaan neutral, manakala frasa nama “Dan aku” yang
berperanan sebagai judul juga merupakan maklumat baru kerana merupakan ayat
terawal pada rangkap kedua lirik ini.
Contoh 2
Maklumat Baru : Maklumat Baru Pemberitaan Neutral
Judul : Cerita
A.16 Tuhan Yang Esa - ampuni dosa ibu
(k.1)
- tempatkan
mereka (k.2)
- di antara kekasih
kekasihMu (k.3)
Dalam A.16, terdapat tiga klausa yang berbeza maknanya
atau dari segi semantik, “ampuni dosa ibu (k.1)”, “tempatkan mereka (k.2)”, dan
“ di antara kekasih kekasihMu (k.3)”. Ketiga-tiga klausa tersebut berperanan
sebagai cerita kepada judul. Kehadiran klausa-klausa yang berbeza semantik
inilah yang menjadi penanda kepada maklumat baru pemberitaan neutral, manakala
frasa nama “Tuhan yang Esa” yang berperanan sebagai judul juga merupakan
maklumat baru kerana merupakan ayat terawal dalam rangkap kelima lirik ini.
8.2.4
Maklumat
Baru Fokus (MBF)
Maklumat baru fokus merujuk kepada susunan maklumat
yang melibatkan fokus perbezaannya (maklumat baru) yang menduduki tema (judul).
Contoh 1
Maklumat Baru Fokus
: Maklumat Lama
Judul :
Cerita
A.27 Saat ini Kuteruskan
hidup
Dalam
A.27, kata adjektif “saat” mengalami proses pendepanan predikat untuk berfungsi
sebagai judul atau tema dalam ayat ini. Sekirannya ayat ini tidak mengalami
pendepanan cerita, maka boleh sahaja ayat itu seperti ‘kuteruskan hidup saat
ini’. Jadi kata adjektif tersebut dikategorikan sebagai maklumat baru fokus.
8.0
KESIMPULAN
Secara
kesimpulannya, kita dapat melihat bahawa dalam kajian lirik lagu “Untukmu Ibu”
banyak maklumat baru yang digunakan antaranya maklumat baru perujukan, maklumat
baru perulangan, maklumat baru leksikal, maklumat baru penghilangan dan
maklumat baru parafrasa. Jika diperhatikan banyak maklumat baru digunakan dalam
lirik lagu ini adalah kerana adanya penggunaan kata ganti nama diri, sebagai
contoh kata ganti nama diri yang kedua dalam lirik. Selain itu, faktor
pengulangan diksi atau perkataan juga merupakan salah satu faktor maklumat baru
digunakan secara jelas dan meluas dalam lirik “Untukmu Ibu” ini, malah banyak
lagi maklumat-maklumat baru yang lain sepertimana yang telah dinyatakan dalam
dapatan kajian.
Seterusnya, dalam kajian lagu “Untukmu
Ibu” juga ada melibatkan maklumat baru yang dapat dikenal pasti, sebagai contoh
maklumat baru tambahan, maklumat baru kontrastif, maklumat baru pemberitahuan
neutral dan maklumat baru fokus. Dalam kajian maklumat baru ini ada
contoh-contoh yang telah dinyatakan dalam dapatan kajian.
Pada pendapat kami, kajian yang kami jalankan ini sememangnya
berkaitan analisis maklumat yang terdapat dalam lirik lagu “Untukmu Ibu” dan
terselit banyak penggunaan maklumat baru dan lama dalamnya. Sehubungan dengan
itu terdapat juga unsur-unsur tautan sekiranya diperhati dan dikaji dengan
lebih meluas.
RUJUKAN
Mohd Rashid Md Idris, Norliza
Jamaluddin, Abu Hassan abdul dan Adenan Ayob.
(2012). Analisis Wacana. Perak : Emeritus
Publications.
Sanat
Md. Nasir. (2002). Tautan dalam Wacana
Bahasa Melayu Akhbar. Kuala Lumpur:
Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Mohd
Rashid Idris (2004). Analisis wacana
cerpen dari perspektif struktur maklumat
dan
struktur tema. Kuala Lumpur: AHC Communications Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment